Kunstforeningen

Formål

Würth Art 2000 er navnet på Würth Danmark A/S' kunstforening for medarbejdere. Foreningen blev stiftet i 2000 - deraf navnet. Alle som er ansat hos Würth Danmark A/S eller som er medlem af seniorklubben kan optages som medlem. Kontingentet er kr. 40,- pr. måned og trækkes via lønnen. Medlemmer af Würth Seniorklub betaler kontingentet kvartårligt.

Bestyrelse

Bestyrelsen består af:
Torben Bork (formand),
Tanja Skinbjerg Kristiansen (næstformand),
Anni Povlsen (kasserer),
Vivi Haacke,
Anja Riishede

Suppleanter
Jette Bendixen,
Claus Holmegaard Nystrup

Kunstforeningens vedtægter

§1.

Foreningens navn er Würth Art 2000. Stiftelsesåret er år 2000.

§2.

Foreningens formål er: at udsmykke vægge og rum at udbrede og skærpe interessen for kunst at indkøbe kunst til senere udlodning blandt medlemmerne i et af bestyrelsen fastlagt omfang at fremme de ovenstående mål, f.eks. ved arrangement af foredrag, udflugter og lignende.

§3.

Som medlem kan enhver optages i Würth Art 2000, som er ansat i Würth Danmark A/S, eller som er medlem af Würth Danmarks seniorklub eller som er ansat i WASI, Modyf eller Würth Leasing. At ansatte i de tre sidstnævnte kan blive medlemmer af Würth Art 2000 blev vedtaget på generalforsamlingen den 28. februar 2008.

§4.

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen og trækkes via lønningsbogholderiet. Oppebærer man ingen løn (pga. orlov, seniorklub m.v.) betales kontingent kvartårligt.

Medarbejdere som ikke modtager løn pga. længere tids sygdom, barsel eller lign. skal på eget initiativ indbetale kontingent til kassereren. Det påhviler den enkelte medarbejder selv, at kontrollere, at der bliver trukket kontingent efter påbegyndt arbejde.

§5.

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og er beslutningsdygtig uanset antal fremmødte. Den holdes i Q1 og indvarsles senest 14 dage før ved offentliggørelse i et for Würth-medarbejdere tilgængeligt medie.

Indkaldelsen skal ledsages af dagsorden, der som minimum skal indeholde følgende punkter:

  • Valg af dirigent og stemmetællere.
  • Beretning.
  • Gennemgang af regnskabet.
  • Fastsættelse af kontingent.
  • Indkomne forslag.
  • Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
  • Valg af revisor.
  • Udlodning, herunder gennemgang af regler for udlodning.
  • Eventuelt.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest én uge før dennes afholdelse. Vedtægtsændringer kræver 3/4 flertal blandt de fremmødte medlemmer. Er generalforsamlingen ikke beslutningsdygtig kan der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling med samme varsel som ordinær. Ved afstemning på ekstraordinær generalforsamling kræves der simpelt flertal blandt de fremmødte medlemmer.

I forbindelse med den ordinære generalforsamling foretages den årlige fordeling de af bestyrelsen udvalgte kunstgenstande.

§6.

Fordelingen af kunstgenstande sker ved lodtrækning. For hver fulde måneds medlemskab tildeles medlemmerne et lod. På den årlige generalforsamling trækkes lod om de af bestyrelsen udvalgte kunstgenstande efter følgende regler:

Ved fremmøde: Hvis man bliver udtrukket, skal man vælge et kunstværk efter rækkefølgen i lodtrækningen. Hvis man ikke ønsker at vælge blandt de resterende værker kan man frasige sig retten hertil ved at afgive 12 lodder *)

Ved fremsendelse af prioriteringsliste: Hvis man er forhindret i fremmøde, kan en prioriteringsliste fremsendes bestyrelsen. Hvis man bliver udtrukket, tildeles man det første ledige værk (med højeste prioritet på ens liste) blandt de resterende værker. Hvis alle værker, der er omfattet af ens prioriteringsliste, er udloddet, mistes 12 lodder *).

Framelding: Man kan mod at afgive 12 lodder *) frasige sig retten til at deltage i den årlige udlodning. Bestyrelsen skal have besked herom senest en uge før generalforsamlingen afholdes.

*) Hvis man ikke har 12 lodder afleveres samtlige lodder.

Hvis kunstværkerne er delt op i grupper, vælges der ud fra de grupper, de er delt op i, f.eks. gruppe A, B og C. Gruppe A er værker, som skønnes at have større interesse hos medlemmerne end værkerne i gruppe B eller C. Det behøver ikke at have noget med prisen at gøre. Grupperingen foretages af bestyrelsen. Hvis man ved udlodning vælger et kunstværk i gruppe A, mistes 24 lodder.

Vælger man derimod et værk i gruppe B, mistes 12 lodder. Vælger man et værk i gruppe C, mistes 6 lodder. Har man ikke lodder nok til at indkøbe et værk bortfalder muligheden. Man kan kun vinde én gang pr. år.

Ikke valgte værker overgår til det næstkommende års udlodning til generalforsamlingen.

§6, stk. 1

Op til 12 gange pr. år kan bestyrelsen afholde auktion over foreningens værker. 1 værk pr. auktion.

Oversigten over antal lodder pr. medlem gøres tilgængelig for alle medlemmer på intranettet. Umiddelbart før hver auktion, opdateres listen så alle kan se hvor mange lodder de har at købe ind for.

Bestyrelsen udvælger et værk fra samlingen til auktionen. Det kan være nyindkøbt, indkøbt til lejligheden, eller et gammelt indkøb.

Fra den dato hvor auktionen offentliggøres på intranettet og pr. post til alle medlemmer, har medlemmerne en måned til at byde på værket.

Bud afgives pr. mail til en adresse som oprettes til formålet. Ingen, heller ikke bestyrelsen, har adgang til de indkomne mails før auktionen afsluttes. Bestyrelsen kan også deltage i auktionerne.

Vinderen af auktionen offentliggøres på intranettet ved udløbet af månedsfristen. Det medlem som byder flest lodder på værket har vundet og mister det antal lodder som vedkommende har budt.

Hvis 2 medlemmer byder det samme antal lodder, er det det medlem som har budt først, som får værket.

Der fastsættes en mindstepris (i antal lodder) på de værker som kommer på auktion.

Auktionerne afholdes ca. 4 gange pr. år. Højest 12 gange pr. år.

§7.

Indmeldelse sker skriftlig til bestyrelsen.

Udmeldelse af foreningen skal ske skriftlig til bestyrelsen. Medlemskab bortfalder automatisk, hvis betingelserne for medlemskab, jfr. § 3 ikke længere er til stede og værdien af de indtjente lodder bortfalder hermed.

Optjente lodder kan ikke sælges eller overdrages til andre.

§8.

Bestyrelsen består af: 5 medlemmer, der vælges på generalforsamlingen for 2 år. 2 suppleanter, der vælges på generalforsamlingen for 1 år. I ulige år er 2 bestyrelsesmedlemmer på valg og i lige år er 3 på valg. Valg til bestyrelse og suppleanter er skriftlige og foregår i hver sin valghandling. Bestyrelsen konstituerer sig selv.

§9.

Regnskabsåret følger kalenderåret. For hvert år udarbejdes et revideret årsregnskab, der senest 3 uger før generalforsamlingen forelægges bestyrelsen. Revisoren vælges på generalforsamlingen for ét år ad gangen.

§10.

Kunstindkøbene foretages af bestyrelsen. Ligeledes udvælger bestyrelsen de værker der skal indgå i den årlige udlodning.

§11.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, eller hvis mindst en fjerdedel af medlemmerne kræver det. Indkaldelse skal ske med samme varsel som ved ordinær generalforsamling.

§12.

Ophævelse af foreningen kan ske, når 3/4 af medlemmerne vedtager det. Kassebeholdningen anvendes da til indkøb af kunstgenstande til en sidste udlodning. Vedtaget på generalforsamlingen den 20. marts 2000.